ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به فعالیت‌های معاونت‌های تخصصی شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۱۷۲۹۵۷
  • ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
نگاهی به فعالیت‌های معاونت‌های تخصصی شهرداری مشهد
شهرآرا به مناسبت روز شهرداری‌ها شاخص‌ترین اقدامات معاونت‌های تخصصی شهرداری مشهد را بررسی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، شهرداری مشهد متشکل از معاونت‌های مختلف است که هر کدام فعالیت تخصصی و منحصر‌به‌فرد حوزه خود را پیگیری و اجرا می‌کند. با این‌حال این معاونت‌ها به عنوان بازوی پیشبرد فعالیت شهری همچون چرخ‌دنده‌های ساعت اقداماتشان درهم‌تنیده است. بی‌شک اداره کلان‌شهر مشهد و حرکت با سرعت آن درراستای برنامه‌های شورای ششم و توسعه پرشتاب شهر مرهون برنامه‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه نیرو‌های متخصص در حوزه‌های مختلف شهری است. حالا هم‌زمان با روز دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برخی از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته و برنامه‌های خاص معاونت‌های مدیریت شهری مشهد برای سال جاری را بررسی کردیم تا نقشه راه هرکدام از این حوزه‌ها را ترسیم کنیم.

توسعه و بهسازی ۳۰۰ مسجد شهر

حسین باغگلی
معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد

حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در سال گذشته فعالیت‌های مختلفی را در بخش‌های کاری خود انجام داده است. در این راستا و با تکیه بر مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر موضوع مسجد محوری، در اقدامی عمرانی، ۳۰۰ مسجد شهر در مسیر توسعه و بهسازی قرار گرفت و همچنین با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی اعتبارات، تعداد ۱۲۰۰ مشارکت با مساجد شهر به ثبت رسیده است.

توسعه مشارکت با تشکل‌های مردمی در مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله مشارکت در طرح‌هایی مانند حسینیه‌ای به وسعت شهر، نمایشگاه شمس ولایت و جشنواره‌های ماه امت ۱ و ۲ از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۱ بوده است. برگزاری رویداد جاماندگان اربعین، راه‌اندازی دبیرخانه شهر‌های زیارتی با مشارکت شهر‌های قم، شیراز و تهران (شهرری) و راه‌اندازی خطوط مسافری قرار زیارت از جمله فعالیت‌ها در حوزه زیارت و گردشگری در سال گذشته بوده است.

در حوزه اجتماعی نیز از اقدامات شاخص این بخش می‌توان به زمینه‌سازی برای توسعه مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های اجتماعی، اجرای پویش مشهد مهربان با هدف آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از کودکان جامانده از تحصیل و راه‌اندازی باشگاه باهم اشاره کرد. در بخش ورزشی نیز توسعه مسابقات ورزشی محلات، برگزاری پنج جشنواره ورزشی ویژه آقایان و سه جشنواره ورزشی ویژه بانوان، راه‌اندازی پانزده مرکز ورزشی جدید و تجهیز پارک‌های بانوان به لوازم ورزشی از جمله اقدامات در سال ۱۴۰۱ بوده است. در سال جاری نیز معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد علاوه بر اجرای برنامه‌های معمول و برنامه‌ریزی شده خود درصدد احیای ساختار اداری این معاونت و ادامه حمایت‌های خود از تشکل‌های مردمی است.

ساخت تقاطع مشهد-شاندیز-طرقبه

خلیل منبتی
معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری

در سال گذشته در حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد اقدامات متعددی شد که افتتاح چپگرد متصل‌کننده بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به بزرگراه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، بهره‌برداری از فاز نخست مسیر شرقی بولوار مصلی و اجرای عملیات آسفالت و پیاده روسازی به ویژه در محلات حاشیه شهر از جمله آن‌هاست.

همچنین در دو سال گذشته تعداد ۱۴۲ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس جدید به بهره‌برداری رسیده است و البته در سال گذشته نیز قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس منعقد شد. طرح نرخ‌گذاری ثابت برای ۶۴ خط تاکسی‌رانی، بهره‌برداری از ۱۶۰ دستگاه تاکسی مناسب‌سازی شده برای توان‌یابان و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد هم از دیگر اقدامات حمل‌ونقلی شهرداری مشهد بوده است.

اجرای طرح بزرگ خرید موتورسیکلت برقی برای نخستین بار در کشور، ساخت بزرگ‌ترین مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین شرق کشور، تولید حدود ۱۱۰ هزار تن آسفالت، خرید، نصب و راه‌اندازی کارخانه تولید قیر امولسیون، خرید و راه‌اندازی دستگاه تولید قطعات پازل بتنی، تعمیرات اساسی یازده واگن خط یک مترو، پایان حفاری مسیر شرقی خط ۳ مترو و انتقال دستگاه حفار به بخش غربی این خط، انعقاد قرارداد خرید ریل ملی با ذوب آهن اصفهان، اجرای عملیات حفاری خط ۴ مترو از خواجه‌ربیع تا میدان امام حسین (ع)، عملیاتی‌شدن طرح خرید دوچرخه به تعداد ۸۸ هزار و ۸۸۸ دوچرخه، توسعه ایستگاه دوچرخه اشتراکی به ۱۵۳ ایستگاه و رونمایی از ۳۰۰ دوچرخه اشتراکی و ارتقای فناوری پارکینگ‌های مکانیزه امام رضا (ع) ۹، پیام، خیام و پارکینگ هوشمند امامت از دیگر اقدامات معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در سال گذشته بوده است.

پروژه ساخت تقاطع غیرهم‌سطح سواره سه‌راه فردوسی، اتصال بولوار نماز به بولوار شهید برونسی، بخش دوم بزرگراه مشهد – چناران از فرمانیه تا کال صفی آباد، بزرگراه کرانه شمالی، بولوار خیام شمالی و بولوار ابوطالب شمالی نیز پروژه‌هایی هستند که براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد امسال باید مطالعات آن توسط معاونت عمران شهرداری انجام شود.
ساخت تقاطع غیرهم‌سطح مشهد- شاندیز – طرقبه، بخش ابتدایی بزرگراه مشهد – چناران، ساخت تقاطع غیرهم‌سطح میدان امام حسن (ع) و ساخت تقاطع غیرهم‌سطح اتصال انقلاب به بولوار نماز نیز از جمله پروژه‌های مصوب شورای اسلامی شهر است که در صورت تکمیل مطالعات آن امسال عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ابلاغ طرح‌های تفصیلی شش‌پهنه جدید شهر

حسین عبدا...  زاده
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد

تهیه و تصویب و ابلاغ طرح‌های تفصیلی شش‌پهنه جدید شهر مشهد یکی از مهم‌ترین اقدامات شاخص یک سال گذشته حوزه این معاونت بوده است. تهیه ساختار اجرایی شبکه معابر طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد، تهیه و ابلاغ تعداد اسناد پروژه بزرگ شهری نظیر بخش اول پارک ۷۳ هکتاری شهر شهید رجایی، بخش اصلی پارک ۲۴ هکتاری بجمهن و سامان‌دهی اراضی ۵۰ هکتاری فتح‌آباد و حل مشکل ساکنان و خرده‌مالکین بعد از حدود دو دهه بخشی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین اقدامات معاونت شهرسازی شهرداری در سال ۱۴۰۱ بود.

همچنین طرح یکپارچه بلندمرتبه‌سازی شهر مشهد در سال ۱۴۰۲ در حال تهیه است. امسال دو طرح تفصیلی توس و قرقی تهیه و برای تصویب به شورا و دیگر نهاد‌های مرتبط ارسال و اراضی خین‌عرب در شهرداری منطقه ۲ بعد از پانزده سال و اراضی مهدی‌آباد سامان‌دهی خواهند شد. علاوه بر این اسناد پروژه بزرگ پارک ۴۰ هکتاری بهار و پروژه بزرگ پارک ۱۲۲ هکتاری جهانشهر و طرح تدوین ضوابط و مقررات سیما و منظر ایرانی و اسلامی هم تهیه و ابلاغ خواهد شد.

افزایش شعب کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال گذشته دیگر اقدام این معاونت بوده است و همین موضوع باعث کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها شده است. در کنار استفاده از تجهیزات به‌روز مثل دوربین و پهپاد برای رصد تخلفات ساختمانی، شاهد افزایش ۱۰‌درصدی اقدامات قانونی در این‌باره بودیم و در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۵۶۹ تخلفات املاک در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ رسیدگی و از ۲۸۵۹ ملک دارای تخلف رفع تخلف شد.

در سال ۱۴۰۲ فاز هوشمندسازی اقدامات نظارت بر ساخت‌وساز‌ها تکمیل می‌شود و تهیه برنامه پیگیری برای اجرای برنامه جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز برای نقاط بحرانی و خاص در دستورکار قرار گرفته است. سال گذشته تعداد ۶۴۲۵ پروانه و ۳۹۰۳ پایان‌کار ساختمانی صادر و فرایند شهروندسپاری خدمات شهرسازی تکمیل شده است. در سال جدید هم قرار است فرایند‌های شهرسازی هوشمند شود و صدور مجوز‌ها و پروانه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

توسعه ۱۲۸ هکتار فضای سبز

مهدی یعقوبی
معاون محیط‌زیست و خدمات‌شهری شهرداری مشهد

توسعه فضای سبز شهر مشهد از شاخص‌ترین اقدامات این معاونت در سال گذشته بوده است. در همین راستا در سال ۱۴۰۱سرانۀ فضای سبز شهر از ۱۸.۷ به ۱۹.۰۸ مترمربع رسید و حدود ۴۲ هکتار پارک شهری و محلی، ۶۸ هکتار کمربند سبز و در مجموع توسعه حدود ۱۲۸ هکتار فضای سبز (شامل بوستان‌ها، کمربند، معابر و ...) محقق شد.

با توجه به ضرورت تخصیص فضای مناسب پارکی و تأکید شورای شهر برای ساخت بوستان‌های بانوان در شهر، سایت بانوان پردیس با مساحت ۱۴۲۰۰ مترمربع به اتمام رسید و بوستان بانوان بسیج هم با مساحت حدود ۲.۵ هکتار حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بوستان بانوان یک هکتاری کوهسنگی هم با حدود ۹۰ درصد و بوستان بانوان وکیل‌آباد هم ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین توسعه سایت‌های بانوان بهار، نصرت، طرق، بانوان لویزان و بانوان آفتاب در برنامه کاری این معاونت در سال جاری قرار دارد. تکریم شهروندان معلول به عنوان یکی از رسالت‌های معاونت خدمات شهری در نظر گرفته شد و در همین راستا تجهیز زمین بازی در بوستان‌های جامی، فجر، گلشن، رجا، محمدیه، نیلوفر آبی، بوستان نیایش و بوستان فهمیده به پایان رسید.

اقدامات ویژه سال ۱۴۰۲ این معاونت شامل آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین مرکز فرماندهی آتش‌نشانی شرق کشور و بهره‌برداری از سایت پرنده‌گری وکیل‌آباد است. تا امروز هم ساخت‌وساز بوستان ادب، بوستان کودک، کال حجت و فضای سبز قائم ۲۸ و پردیس با مساحت حدود ۳/۳ هکتار به پایان رسیده است.

همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان سال حدود ۴۸ هکتار توسعه فضای‌سبز محقق می‌شود که حدود ۲۲ هکتار آن در مناطق حاشیه شهر خواهد بود. از پروژه‌های شاخصی هم که برای سال ۱۴۰۲ در دستورکار این معاونت قرار گرفته می‌توان به احداث فضای سبز بوستان بهار در منطقه ۳، احداث فضای سبز پنجتن در منطقه ۵، احداث فضای سبز ۷۳ هکتاری شهید رجایی در منطقه ۶، احداث و تجهیز پارک میانی پادگان در منطقه ۸ و اجرای فضای سبز رودپارک در منطقه ۱۱ اشاره کرد. در کنار این‌ها دو کلان‌پروژه فضای‌سبز کال اسماعیل‌آباد در فاز دوم با مساحت شش هکتاری و احداث فضای‌سبز کشت پارک با مساحت ۲۰ هکتار را هم درحال اجرا داریم.

برگزاری ۹۲ رویدادنوآورانه

جمال حسن بارانی
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد

یکی از مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال ۱۴۰۱ تهیه اطلس مکانی پروژه‌های برنامه میان‌مدت در افق ۱۴۰۴ است. در سال گذشته آلبوم بودجه ۱۴۰۲ با در نظر گرفتن تخصیص منابع با اولویت نواحی کمتر توسعه‌یافته حاشیه شهر، تمرکز بر گروه‌های هدف با نیاز‌های ویژه در تعریف پروژه‌های عمرانی، انطباق حداکثری با طرح‌های تفصیلی و طرح‌های پیشران، افزایش سهم درآمد‌های پایدار از کل درآمد‌ها و پیش‌بینی کلان‌پروژه‌ها و پروژه‌های پیشران توسعه شهری تهیه و به شورای شهر ارائه شد.

یکی دیگر از مهم‌ترین کار‌ها در سال گذشته اصلاح ساختار در راستای نزدیک‌شدن به ساختار مصوب و تدوین و به‌روزرسانی اساس‌نامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌های وابسته به شهرداری بود و علاوه بر آن نظام‌نامه پژوهش و مطالعات با مشارکت همه حوزه‌های شهرداری تدوین و ابلاغ شد. در راستای افزایش سهم اعتبارات مطالعاتی از بودجه شهرداری مشهد در سال گذشته، هشت قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان و ۱۰ قرارداد با مراکز علمی و دانشگاه‌ها منعقد شد و ۹۲ رویداد نوآورانه و اولین هم‌اندیشی مدیران کارخانه‌های نوآوری کشور در مشهد برگزار شد.

بخش زیادی از پرونده‌های تبدیل وضعیت ایثارگران حکم در سال گذشته انجام شد و از مجموعه ۵۶۲۰ پرونده واصله، ۲۹۲۷ نفر صادر شده است، ۱۵۰۳ نفر در مرحله گزینش و اخذ استعلام هستند و آرای هسته گزینش برای فرایند تبدیل وضعیت طی دوماه آینده به پایان خواهد رسید. همچنین برای ۱۴۵۴۱ نفر از کارکنان شهرداری در طی سال حکم صادر شده است.

نظارت هوشمند بر ساخت‌وساز‌های حریم شهر به‌وسیله پهپاد موضوع دیگری بود که بر آن تمرکز شد و در این راستا شاهد دو برابرشدن سرعت پیشگیری در مقایسه با روش سنتی بودیم.
بخشی از مهم‌ترین اقدام این معاونت در سال ۱۴۰۲ شامل پیگیری تصویب برنامه عملیاتی ۱۴۰۴-۱۴۰۱ شهرداری مشهد و دفاع از برنامه در کمیسیون‌های تخصصی شورا، بهبود و بازنگری فرایند‌های حوزه‌های شهرسازی، خدمات شهری، زمین و مسکن، بازآفرینی فرهنگی و اجتماعی و افتتاح رصدخانه شهری مشهد است.

امسال تلاش خواهیم کرد تا کارخانه نوآوری تکمیل و تجهیز شود و انجام مطالعات کارخانه نوآوری ۲ و برنامه‌ریزی اجرای عملیات ساخت آن نیز پیگیری می‌شود. این معاونت برنامه‌ویژه‌ای برای توسعه دیپلماسی شهر مشهد دارد. امسال نقشه راه برندسازی «مشهدالرضا، جهان‌شهر برکت و کرامت» و برنامه راهبردی و عملیاتی جامع دیپلماسی شهری شهرداری مشهد تدوین می‌شود و در کنار آن ساختار حوزه «دیپلماسی شهری» شهرداری قطعا ترمیم خواهد شد و ارتقا خواهد یافت.

تسویه ۳ هزار میلیاردتومان از بدهی‌ها

معاونت اقتصادی شهرداری مشهد

سال ۱۴۰۱ سالی پر بار برای معاونت اقتصادی شهرداری مشهد بوده است، چرا که در این سال مدیریت شهری توانسته است ۳ هزارمیلیاردتومان از بدهی‌های خود را به بانک‌ها تسویه کند و همچنین در این سال ۱۴۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های مختلف شهری از جمله قطارشهری، خرید اتوبوس و احیای بافت‌های فرسوده منتشر شده است.

در سال ۱۴۰۱ حوزه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد توانست به عنوان نخستین شهر ایران اوراق سکوک را منتشر کند و استفاده از ابزار‌های نوین بانکی اسلامی برای نخستین بار در کشور در شهرداری مشهد اتفاق افتاد. در این سال معاونت اقتصادی شهرداری مشهد توانست سرمایه‌گذار‌های مختلفی را برای پروژه‌های مشارکتی و عمرانی جذب کند. همچنین بنا بر اعلام حوزه روابط عمومی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، این معاونت قرار است امسال به انتشار اوراق مشارکت برای پروژه‌های شهری مشهد از جمله خرید اتوبوس و ساخت قطارشهری اقدام کند.

هدف گذاری برای ارتقای سلامت شهروندان

محمدرضا مؤمنی
معاون مالی و پشتیبانی شهردار و رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد

ارتقای سلامت کارکنان شهرداری و شهروندان، به ویژه ساکنان مناطق کم برخوردار، یکی از اقدامات شاخص شهرداری بوده است؛ موضوعی که با برنامه ریزی این معاونت برای راه اندازی سه مرکز درمانی در مناطق حاشیه شهر عینیت پیدا کرد. در کنار این اقدام، تلاش برای تدوین لایحه ساخت، تجهیز و بهره برداری از بیمارستان شهدای شهرداری مشهد با ظرفیت ۲۵۰ تخت و ارائه این لایحه به شورای اسلامی شهر مشهد برای تصویب، نقش مهمی در تأمین سرانه‌های بهداشتی و درمانی شهر ایفا می‌کند.

همچنین با توجه به افزایش هزینه‌های خدمات دندان پزشکی، راه اندازی دو مرکز تخصصی دندان پزشکی و طب کار در پهنه غربی مشهد در دستورکار این معاونت است. ارائه خدمات درمانی به بیش از ۲۸ هزار بیمار در مراکز پزشکی شهرداری مشهد و تنظیم تفاهم نامه همکاری برای ارائه خدمات درمانی رایگان به اقشار آسیب پذیر و محروم شهر مشهد در حوزه بهداشت دهان و دندان بخش دیگری از تلاش‌های معاونت برای ارتقای سلامت شهروندان است.

برنامه ریزی کاروان «خدام الحسین (ع)» شهرداری مشهد در اربعین سال ۱۴۰۱ با بیشترین صرفه جویی و بیشترین خدمات به زائران حضرت علی بن ابی طالب (ع) و امام حسین (ع) دیگر اقدام شاخص این معاونت است و با تهمیدات شهرداری مشهد در اربعین سال گذشته، حدود هزار نفر نیرو شامل ۵۲۵ نیروی پاکبان، ۳۵۲ اتوبوس ران و بیش از ۱۰۰ نفر نیرو به عنوان راهنمای زائر در حوزه حمل ونقل در عراق و نظافت کمک رسانی کردند و قرار است امسال نیز کاروان هزارنفری خدام الحسین (ع) شهرداری مشهد برای خدمات رسانی در اربعین ۱۴۰۲ آماده شود.

تحقق بودجه درآمدی ۱۱۲درصدی در سال۱۴۰۱، شناسایی فرصت‌های تأمین مالی مدیریت شهری مشهد در قانون بودجه امسال کشور، تحقق ۶۵ درصدی درآمد پایدارشهر، پایان بلاتکلیفی تجاری موقت‌ها پس از چهار سال و راهگشایی برای ۱۵ هزار واحد دارای تجاری موقت و همچنین ارائه ۵۹ پیشنهاد تسهیل کننده خدمات شهرداری‌ها برای بودجه ۱۴۰۲ بخش کوچکی از اقدامات این معاونت برای ارائه خدمت به شهروندان و تسهیل در فرایند‌ها و اقدامات شهرداری بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->